AnxietateAnxietatea -ce este si care sunt simptomele?

Anxietatea este un simptom prezent în multe tulburări psihice și boli somatice.

Cum este trăită subiectiv? Anxietatea este trăită subiectiv foarte variat, ca de exemplu sub formă de neliniște, panică asociată cu palpitații, senzație de sufocare.

Image courtesy of David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net

Apar dureri în piept, senzație de apăsare sau de durere în epigastru, senzația că se ridică părul în cap, pielea se face ca de găină. Alte simptome de anxietate sunt tremurături, tulburări de somn, roșeața feței sau paloare, transpirații reci, frisoane sau valuri de căldură. Anxietatea poate fi trăită atât de dramatic de o persoană de unde exprimarea eram gata să mor sau eram aproape să-mi pierd controlul.

Simptome de anxietate care se observă în comportament: încordare la nivelul feței și în ținută. De asemenea are loc o încetinire sau creștere a activității motorii (înțepenire sau agitație). O stare de încordare prelungită duce la tulburări de somn.

La nivelul motricității are loc creșterea tonusului muscular cu consecințe ca tremurături, cu diferite amplitudini, de la mici tremurături la extremități (mâini, picioare) până la adevărate convulsii ale corpului.

O stare prelungită cu tonus muscular crescut generează alte simptome ca de ex hipertrofia mușchilor, dureri la nivelul muschilor și articulațiilor.

Modificările hormonale și ale sistemului nervos autonom duc la simptome de anxietate ca: palpitații, senzația că inima bate tare, repede și neregulat, roșeața feței sau paloare datorată dilatării sau constricției vaselor mici de sânge, transpirații reci (mâinile și picioarele devin reci). Au loc perturbări ale tranzitului intestinal cu diaree, constipație sau urinări frecvente.

Iată cum simptomele anxietății sunt extrem de complexe și dramatice. Acesta face ca mulți pacienți să creadă că suferă de o boală somatică, că au un atac de inimă sau că au făcut infarct, deoarece senzația iminentă de moarte este prezentă.

Anxietatea ca simptom apare în condiții somatice ca de ex înainte sau în timpul unui atac de epilepsie, de astmă sau infarct, pentru a aminti doar câteva dintre ele.

Simptomul de anxietate apare în cazul consumului de substanțe stimulante centrale ca amfetamina, în perioada de abstinență, ca și în cazul consumului de alcool (în faza de abstinență). Anxietatea poate fi însoțită de idei delirante, halucinații sau idei de urmărire în aceste condiții.

Anxietatea ca simptom poate să apară în cazul începerii sau întreruperii bruște a tratamentului cu medicamente antidepresive, care se face fără o justare progresivă, a creșterii sau micșorării dozei de antidepresiv.

Sindromul Anxietate

se definește prin anxietate de o intensitate care face activitățile zilnice dificil de realizat sau imposibile. Aproximativ un sfert din populația adultă trece printr-o formă de tulburare anxioasă inclusă în sindromul anxietate.

În sindromul de anxietate sunt incluse mai multe tulburări anxioase. Conform Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale, DSM-IV-TR, cele mai importante tulburări anxioase sunt:

• Atac de panică;

• Agorafobie;

• Sindrom de panică (cu sau fără agorafobie);

• Agorafobie (fără sindrom de panică în evoluție);

• Anxietate generalizată;

• Fobii speciale;

• Fobie socială;

• Tulburare obsesiv-compulsivă;

• Sindrom de Stres Posttraumatic;

• Sindrom de Stres Acut.

Deși simptomele clinice ale anxietății sunt dinamice, complexe și dramatice anxietatea se poate trata! Citește despre Tratamentul Anxietății