Intervenții PsihoterapieEficiența formelor de psihoterapie în tratamentul depresiei

Psihoterapiile au multiple orientări și presupun pregătirea specializată și îndelungată a psihoterapeuților. Se studiază și se compară psihoterapiile utilizate în practica clinică în tratamentul depresiei.

Citește depre Tratarea Depresiei prin Psihoterapie

Ce tip de psihoterapie se recomandă în tratamentul depresiei?

Care sunt psihoterapiile eficiente în tratarea simptomelor de depresie?

Cum să alegem? Să alegem o metodă de psihoterapie pe baza evidențelor rezultate din cercetare.

Ce să alegem?

1. Psihoterapia cognitivă sau cognitiv-comportamentală după modelul tradițional al lui A. Beck.
  2. Mindfulness-based cognitive-therapy (MBCT) pe bază de manual, pentru prevenirea noilor episoade de depresie (Segal et al, 2002).
  3. Psihoterapia interpersonală (IPT) cu focus pe rezolvarea conflictelor ce apar și sunt trăite în menținerea relațiilor interpersonale, în timpul unui episod de depresie majoră.
  4. Psihoterapia psihodinamică centrată pe căutarea și înțelegerea conflictelor inconștiente, a felului cum acestea sunt reprezentate în relațiile și situațiile prezente.
  5. Psihoterapia de cuplu.
  6. Consilierea psihologică.
  7. Hipnoza.

Un studiu al cercetării eficienței Metodelor de Psihoterapie în Tratamentul Depresie este oferit de Institutul Național al Sănătății din Marea Britanie (NICE, 2010).

Psihoterapii eficiente în tratamentul depresiei

Cea mai largă susținere științifică o are Psihoterapia Cognitivă sau Cognitiv-Comportamentală (CBT), în forma sa tradițională descrisă de A. Beck.

Psihoterapia cognitivă sau cognitiv-comportamentală (CBT) de grup, și anume forma CBT de grup este benefică în tratarea simptomelor de depresie. Cercetările sunt mai reduse.

Psihoterapia Interpersonală (IPT), a doua ca eficiență după CBT, susținută de evidențe științifice. Evidențele sunt mai puține în comparație cu CBT.

Evidențe limitate în tratamentul depresiei au psihoterapia psihodinamică, psihoterapia de cuplu, psihoterapia bazată pe rezolvarea de probleme și consilierea psihologică. Aceste forme de psihoterapie au fost mai puțin studiate de aceea dovezile eficienței lor sunt mai restrânse.

Alegerea formei de psihoterapie după severitatea depresiei

În depresia cu simptome ușoare până la moderate se alege psihoterapia cognitivă sau cognitiv-comportamentală de grup (CBT). Cea mai bună combinație o reprezintă administrarea de antidepresive de tip SSRI și psihoterapie. Formele de psihoterapie online sau pe bază de email, CD-uri, sunt accesibile. Cele mai multe dovezi susțin psihoterapia cognitivă, cognitiv-comportamentală și interpersoanală. Alte forme de psihoterapie rămân la alegerea persoanei afectate de depresie de ex psihoterapia prin exerciții fizice, dans, muzică etc.

În depresia cu simptome moderate până la severe se recurge la o combinație între medicația antidepresivă cu psihoterapia cognitivă sau cognitiv-comportamentală (CBT) sau psihoterapia interpersonală (IPT).

Alegerea tipului de psihoterapie este influențată de mai mulți factori: severitatea și durata simptomelor, evoluția simptomelor de depresie, eventuale reacții adverse ale tratamentului farmacologic, preferințele pentru o formă de psihoterapie sau alta. Consolidarea cercetării științifice și accesul public la informații ar permite opțiunea pentru o formă de psihoterapie în cunoștință de cauză. Totodată trebuie să se țină cont de faptul că eficiența unei psihoterapii depinde de individ.

Prevenirea recăderilor în depresie

Persoanele care au un risc crescut de recidive (de ex au făcut mai multe episoade de depresie în viață, întrerup tratamentul farmacologic din diverse motive, au simptome depresive mai ușoare) pot beneficia de psihoterapia cognitivă sau cognitiv-comportamentală (CBT) sau Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT). Aceste forme de psihoterapie și-au dovedit eficiența în prevenirea apariției unui nou episod de depresie. La finalul psihoterapiei atât CBT cât și MBCT sunt urmate de ședințe de psihoterapie de întreținere, câte o ședință la interval de o lună și la șase luni.

Image courtesy of Ambro at FreeDigitalPhotos.net