Mindfulness în tratarea depresieiTerapia depresiilor recidivante

Terapia cognitivă bazată pe meditația de tip mindfulness sau MBCT. Cunoscută sub numele de Mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) aceasta este o metodă de psihoterapie nouă care face parte din a treia generație de psihoterapii cognitiv-comportamentale. 

MBCT are la bază un program standard scurt, de opt săptămâni și se desfășoară după manual. Această formă de terapie se face numai în grup, în ședințe săptămânale cu o durată de o oră, o oră și jumătate. Metoda MBCT a fost dezvoltată de Segal, Williams și Teasdale în anul 2002 ca metodă de terapie pentru prevenirea apariției de noi episoade de depresie, adică a recidivelor.

Manualul de bază după care se derulează terapia MBCT este  ”Mindfulness-based cognitive therapy for depression. A new Approach to preventing relapse” scris de Zindel V. Segal, J.Mark G. Williams și John D. Teasdale (ianuarie, 2002). În decembrie 2012 a apărut a doua ediție a acestui manual cu titlul ”Mindfulness-based cognitive therapy for depression”. Mai sus puteți accesa informații în limba engleză și câteva pagini ale manualului.

MBCT este o metodă de terapie acreditată, bazată pe dovezi științifice, recomandată în tratarea persoanelor cu depresie majoră, care se află în perioadă de refacere sau de remisiune. Aceasta înseamnă că persoanele nu au simptome de depresie în momentul participării la programul MBCT.

Această metodă de terapie s-a dovedit eficientă în tratarea persoanelor deprimate care au trei sau mai multe episoade de depresie majoră în antecedente. Metoda a dat rezultate bune în diminuarea simptomelor de depresie și a început să fie testată în tratarea persoanelor cu simptome depresive (aflate în faza activă a depresiei) dar și în tratarea altor tulburări psihice.

MBCT este o terapie de grup; fiecare grup are între 8-15 participanți. Grupurile sunt conduse de așa numiți instructori MBCT care au propria lor practică în meditația de tip mindfulness. MBCT este o combinație între Meditația de tip Mindfulness și Terapia Cognitiv-Comportamentală.

Pentru prima dată Meditația de tip Mindfulness s-a folosit ca metodă de tratament într-un program de reducere a stresului Mindfulness Stress Reduction sau MBSR de către John Kabat-Zinn în Statele Unite ale Americii. Kabat-Zinn, care profesa în cadrul Universității din Massachusetts, Facultatea de Medicină, a pus bazele Clinicii de Reducere a Stresului prin anul 1979, și mai târziu bazele Centrului de Mindfulness, deschizând astfel porțile unei orientări noi, integratoare, despre minte și corp. Aveți aici mai multe informații în limba engleză Centre for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society

În prezent centrul este condus de Dr. Saki F. Santorelli, aici desfășurându-se programe de pregătire a specialiștilor în MBSR, la care participă oameni din toate colțurile lumii.

Mindfulness a fost denumit antrenamentul atenției sau, în limba engleză ”awareness training” de către fostul profesor în chirurgie vasculară Andries Kroese, care și-a dedicat munca de-o viață îmbunătățirii capacității și abilităților de-a face față stresului. Profesorul Andries J. Kroese este activ prin cursurile de instructor MBSR în Norvegia și alte țări din Scandinavia. În aceste țări MBCT și MBSR se aplică în munca clinică cu pacienții în policlinici și spitale de psihiatrie.

Cel mai dezvoltat centru de mindfulness din Europa este Centre for Mindfulness Research and Practice, Bangor University în cadrul Facultății de Psihologie. Acest centru din Marea Britanie pregătește specialiști în Mindfulness-Based Cognitive Therapy la nivel academic. Aici găsiți informații în limba engleză despre Programele de specializare în intervenții terapeutice pe bază de mindfulness la nivel de master. Printre aceste abordări se numără:

- Mindfulness Stress Reduction (MBSR);

- Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT);

- The Breathworks Mindfulness Based Approaches to Pain and Illness (MBPI);

- Mindfulness-Based Relapse prevention (MBRP);

- Dialectical Behavior Therapy (DBT);

- Acceptance and Commitment Therapy (ACT);

ultimele două intervenții terapeutice combinând mindfulness cu acceptanța. Aceste intervenții terapeutice își găsesc aplicabilitatea în domenii ca managementul stresului, tratarea anxietății, durerii cronice, a abuzului de alcool și droguri ca și în prevenirea recăderii în depresie. 

 

Ce este mindfulness?

Mindfulness se definește ca o cale de a da atenție momentului prezent, gândurilor, emoțiilor și senzațiilor corporale, fără a critica sau a reacționa la aceste „elemente ale gândirii”, ca să le denumim așa.

Mindfulness este o cale de a deveni conștient de prezența acestor gânduri, emoții și senzații, mai simplu spus, fără a le împărți în bune sau rele, valoroase sau nevaloroase așa cum de fapt facem noi toți în viața zilnică.

Ideea pe care o promovează meditația de tip mindfulness este că aceste "elemente ale gândirii" adică gândurile și emoțiile nu sunt fapte reale, ele sunt numai evenimente mentale care se află în câmpul atenției, al conștiinței noastre, pentru un moment și apoi dispar.

Prin mindfulness, din posesor al acestor experiențe de viață, gânduri și emoții, unele negative, care declanșează și întrețin starea depresivă, devii observatorul lor. Acest mod de a privi evenimente din viață care te macină și te fac să te simți nerealizat, nu ca fapte ci ca "evenimente mentale", care au o durată de viață scurtă, efemeră, te ajută să-ți vezi propriile experiențe într-o nouă perspectivă și să ieși din așa numitul mod automat de funcționare, care menține starea depresivă.

Prin programul de psihoterapie MBCT persoanele deprimate învață să-și recunoască gândurile disfuncționale, emoțiile și senzațiile care le acompaniază și să devină observatorul lor.

Observă și acceptă ceea ce vine în câmpul atenției tale, pentru un moment, fără a reacționa în vreun fel, fii deschis la orice conținut ce ajunge în câmpul atenției tale, plăcut sau neplăcut, observă-ți gândurile, emoțiile, senzațiile, într-o manieră detașată, cu o atitudine calmă de acceptare. Această tehnică este esențială în MBCT și ea se numește decentrare.

MBCT este o metodă de psihoterapie care solicită antrenament și dezvoltarea de abilități. Ca să participi la un grup de terapie MBCT se cere să ai capacitatea de a participa în grup și a reflecta asupra experiențelor și dificultăților din timpul terapiei.

Metoda solicită timp pentru meditația zilnică individuală, efectuarea așa ziselor "teme pentru acasă" (de ex ascultarea casetelor sau a DVD-urilor cu exerciții de meditație, înregistrarea experiențelor plăcute ca și a celor neplăcute din timpul zilei, înregistrarea senzațiilor corporale, înregistrarea gândurilor negative, efectuarea plimbărilor de tip "mindful" (adică într-un mod conștient), efectuarea activităților de rutină (de ex a mânca, a te spăla pe dinți, a face duș, a face curățenie) într-un mod conștient. 

Programul MBCT include exerciții speciale ca meditația respirației (breathing meditation), meditația în poziție așezată (sitting meditation), scanarea corpului (body scan), exerciții yoga (yoga training) și plimbarea de tip "minful" (mindful walking).

 

Image courtesy of Kookkai_nak at FreeDigitalPhotos.net