Anxietatea la vârstnici Tulburările anxioase la vârstnici

Tulburările anxioase se întâlnesc în proporție de circa 4% în populația de peste 65 de ani și se asociază cu Depresia. Anxietatea la vârstnici se întâlnește frecvent sub formă de anxietate generalizată (GAD), sindrom de panică sau tulburări obsesiv-compulsive (OCD).

Image courtesy of graur razvan ionut at FreeDigitalPhotos.net

Cauzele anxietății la vârstnici

Vârstnicii suferă de multe boli somatice care sunt însoțite de tulburări anxioase. Anxietatea este un simptom care apare în alte tulburări psihice la vârstnici ca demențe, psihoze sau stări de confuzie. Vârstnicii se tratează cu multe medicamente care, la rândul lor, au ca efecte secundare simptome de anxietate.

Tabloul clinic al anxietății la vârstnici

Anxietatea este o emoție care face parte din registrul emoțiilor umane alături de alte emoții ca bucurie, tristețe, plăcere, nemulțumire etc. Anxietatea devine patologică atunci când capătă intensitate disproporționată față de situația reală. La vârsta adultă sunt diagnosticate mai multe Tipuri de Anxietate și Simptome . Anxietatea la bâtrâni ia forma de anxietate generalizată. Vârstnicii se neliniștesc pentru lucruri simple, în mod continuu, ceea ce le provoacă dificultăți de somn, senzație de oboseală, dureri de cap, încordare musculară și psihică, incapacitate de relaxare. Vârstnicii se tem de moarte; numai gândul la momentul despărțirii de cei dragi le provoacă anxietate cu simptome caracteristice ca palpitații, transpirații, dureri în piept sau creșterea frecvenței respirației. Chiar și atacurile de panică pot apare la vârstnicii cărora le este frică să fie lăsați singuri în casă. Vârstnicii pot căpăta anumite dizabilități legate de memorie sau limbaj, de ex nu-și mai aduc aminte prea multe informații legate de nume, date, locuri sau au dificultăți de limbaj din care cauză au o conversație greoaie. Vârstnicii se jenează de dificultățile pe care le au de aceea evită situațiile sociale și contactul cu ceilalți. Simptome ca neliniște, încordare musculară și psihică sau tremurături descriu așa numita fobie socială. Prezența de ritualuri legate de păstrarea în aceeași ordine a lucrurilor, efectuarea unor acțiuni repetitive legate de curățenia locuinței, spălatul excesiv sau controlul aparatelor electrice sunt simptomele tulburării obsesiv-compulsive.

Diagnosticul tulburărilor anxioase la vârstnici

Anxietatea la vârstnici nu este așa de bine delimitată ca la adulții tineri și nu întrunește criteriile de diagnostic conform DSM-5 (2013). Psihogeriatria are rolul de a pune în evidență particularitățile de diagnostic și tratament ale anxietății la vârsta a treia. Diagnosticul tulburărilor anxioase este greu de pus, mai ales atunci când anxietatea se însoțește alte tulburări ca de ex emfizem pulmonar, astma, boli cardiovasculare. Tabloul clinic simptomatic al anxietății la vârstnici este dominat de anxietate difuză, generalizată, stare de încordare, neliniște sau senzații de durere. Anxietatea la vârstnici apare de regulă însoțită de depresie. Vârstnicii fie nu își dau seama de simptomele de anxietate pe care le au, fie au avut aceste simptome încă de la o vârstă tânără și le consideră normale. Dificultatea vârstnicilor de a vorbi despre simptomele de anxietate face ca tulburarea psihică să rămână netratată!

Tratamentul anxietății la vârstnici

Tratarea anxietății este farmacologic și psihoterapeutic. Citește despre Tratamentul Anxietății la adulții tineri.

La vârstnici se folosesc antidepresive pentru anxietate cu depresie de lungă durată, dintre acestea medicamentele de tip SSRI reprezintă prima alegere. În caz de anxietate sau neliniște ce apar ocazional se folosesc benzodiazepine. Totuși folosirea benzodiazepinelor în tratarea anxietății la vârstnici este o alegere ce trebuie bine gândită și pusă în balanță cu efectele care se pot obține. Medicamentele din clasa benzodiazepinelor au efecte secundare mai serioase decât la adulții tineri printre care confuzii, slăbirea mușchilor și risc de cădere. Dacă totuși se recurge la benzodiazapine atunci prima alegere este Oxazepam, medicament care ar fi mai bine tolerat prin timpul de înjumătățire mediu. Preparatele farmaceutice cu timp lung de înjumătățire pot duce la acumularea de substanță activă în corp. Medicamente ca diazepam, nitrazepam, flunitrazepam ar trebui evitate la vârstnici. Neurolepticele nu ar trebui folosite în tratarea anxietății la vârstnici din cauza efectelor secundare.