Schizofrenia la vârstniciSchizofrenia poate debuta la vârste înaintate!

Debutul schizofreniei la vârste înaintate nu este exclus, chiar după vârsta de 65 de ani.

Debutul tardiv al schizofreniei afectează mai ales sexul feminin. Debutul schizofreniei la persoane de peste 65 de ani are o prevalență între 0.1-0.5%. Factori de risc sunt izolarea socială, degradarea simțurilor cum ar fi degradarea văzului sau auzului. Există studii, în număr redus, care arată legătura între modificările substanței albe a lobilor frontali și apariția simptomelor psihotice.

Image courtesy of Arvind Balaraman at FreeDigitalPhotos.net

Tabloul simptomatic al schizofreniei la vârstnici

Simptomele schizofreniei la vârstnici nu diferă de tabloul general al schizofreniei. Citește despre Schizofrenie Simptome și Tratament la adulții tineri. Vârstnicii pot să aibă diagnosticul de schizofrenie de la vârsta tânără sau debutul schizofreniei să se producă la bătrânețe. Vârstnicii cu schizofrenie au mai puține simptome negative. Prin simptome negative se înțeleg simptome care se observă în funcționarea relațiilor sociale ca de ex sărăcire emoțională, comunicare redusă, lipsă de interes față de ceilalți, lipsă de motivație, retragere socială.

La vârstnici predomină simptomele pozitive ca halucinațiile, gândurile paranoide, de urmărire, pierderea contactului cu lumea reală. Diminuarea funcțiilor cognitive (memorie, atenție, gândire, limbaj), care se produce la bătrânețe, este mult mai vizibilă și marcantă la vârstnici cu schizofrenie decât ceilalți de aceeași vârstă. Simptomele cognitive sunt mai diminuate la vârstnici decât la adulții tineri cu schizofrenie. Diagnosticul diferențial al schizofreniei sau altă tulburare psihotică cu debut tardiv se va face cu sindromul ideilor delirante, tulburări afective (depresia, mania) sau demența.

Tratamentul psihozelor la vârstnici

Simptomele psihotice, halucinațiile și ideile delirante, se tratează întotdeauna cu antipsihotice (neuroleptice). Antipsihoticele atipice, din generația mai nouă, au mai puține efecte secundare extrapiramidale la vârstnici (tremor, rigiditate). Antipsihoticele se administrează cu precauție, în doze mai mici, care se cresc progresiv, sub controlul permanent al efectelor extrapiramidale. Citește despre Tratamentul Schizofreniei și Tratamentul cu Antipsihotice sau Neuroleptice și efectele lor secundare