Boala bipolară la vârstniciTulburarea bipolară existentă sau cu debut la vârstă înaintată necesită tratament!

Deși nu este frecvent, debutul episoadelor de manie sau hipomanie la vârste înaintate poate fi cauzat de leziuni ale creierului, în special ale emisferei drepte. Tulburarea bipolară la vârstnici poate fi tratată dar boala rămâne frecvent nediagnosticată!

Image courtesy of imagerymajestic FreeDigitalPhotos.net

Simptomele tulburării bipolare la vârstnici

Episodul de manie sau hipomanie la vârstnici are un tablou clinic diferit, simptomele fiind mai blânde decât la adulții tineri.

Citește despre Tulburarea Bipolară la adulți.

La vârstnici sunt mai rare simptome ca grandiozitatea, interesul pentru sexul opus iar dispoziția euforică este mai estompată. Simptomele de manie sau hipomanie la vârstnici sunt: comportament agresiv, agitație, hiperactivitate, iritabilitate, deplasarea fără motiv dintr-un loc în altul, începerea unor activități și abandonarea lor la scurt timp, trecerea la alte activități fără a le finaliza. Persoanele afectate de manie vorbesc mult, neîntrerupt și cu ton ridicat, trecând de la un subiect la altul. Episodul de manie sau hipomanie la vârstnici include simptome de deficit cognitiv ca dezorientarea, distragerea ușoară a atenției, dificultăți de memorie, incoerența gândurilor precum și slăbirea funcțiilor executive (rezolvarea de probleme, luarea de decizii). Nevoile de somn sunt reduse, se produce inversarea ritmului somn-veghe, persoanele afectate sunt active motor și verbal noaptea și ațipesc în timpul zilei. Aceste simptome apar pe un fundal de confuzie, depresie sau anxietate. Mulți vârstnici cu episoade de manie sau hipomanie prezintă un tablou simptomatic mixt, cu simptome de manie și depresie.

Diagnosticul tulburării bipolare la vârstnici

Amestecul simptomelor de manie sau hipomanie cu tendințe către depresie face diagnosticul de manie sau hipomanie dificil, simptomele depresive putând fi ca o mască pentru o tulburare bipolară la persoanele vârstnice. Uneori apar simptome psihotice cum ar fi ideile delirante, paranoide. Tulburarea bipolară la vârstnici poate să existe concomitent cu demența, în special demența de tip Alzheimer. Dificultatea de diagnostic provine din faptul că vârstnicii nu recunosc simptomele de manie sau hipomanie ca anormale, nu sunt conștienți de aceste simptome; persoanele care acordă asistență și îngrijire vârstnicului sunt cele care le remarcă.

Tratamentul tulburării bipolare la vârstnici

Tratamentul tulburării bipolare la persoanele vârstnice este același ca la adulții tineri; studiile clinice pe populația vârstnică sunt sărace. Tratarea tulburării bipolare la vârstnici ia mai mult timp iar efectele obținute pot fi inconsecvente. Tratarea vârstnicilor cu manie sau hipomanie cere mai multă atenție deoarece vârstnicii au mai multe boli, se tratează cu multe medicamente care pot interacționa, metabolismul la vârstnici este încetinit iar efectele secundare, nedorite ale medicamentelor duc de multe ori la întreruperea tratamentului. Tratarea tulburării bipolare la vârstnici se face cu medicamente stabilizatoare de dispoziție. Aici prima alegere este litiul (carbonatul de litiu) sau anticonvulsivante (antiepileptice) aici prima alegere este valproat (Ergenyl), apoi carbamazepin (Tegretol), lamotrigin (Lamictal), pregabalin (Lyrica) sau gabapentin (Neurontin). Simptomele psihotice se tratează prin administrarea cu precauție de antipsihotice. Atunci când comportamentul agitat și iritabilitatea nu se mai pot controla se recurge la Tratamentul Electroconvulsiv - ECT (terapia prin electroșocuri)