Distincția între gânduri și emoțiiTehnici psihoterapie cognitivă pentru depresie. 

Modelul cognitiv al lui A. Beck susține că un eveniment în sine nu determină felul în care trăim emoțional evenimentul și nici comportamentul nostru nu este determinat de evenimentul în sine (adică de fapte) ci de felul în care interpretăm evenimentul.

 

Modelul cognitiv al lui Beck folosit în mod curent de către terapeuții cognitivi se bazează pe legătura între gânduri și emoții, cunoscuta formulă "thoughts-feelings" în explicarea simptomelor de depresie. Prin acest exercițiu se face familiarizarea cu tehnicile psihoterapiei cognitive, cu diferența între gânduri și emoții, între gânduri și fapte și cu explicarea felului în care gândurile dau naștere la emoții, comportamente și la simptome de depresie!

Explicarea diferenței între gânduri și emoții

Ex. 

Cred că sunt un om capabil, de aceea .... mă simt plin de speranță, încrezător, fericit, bucuros.

(gândul) ............................................................................................ (emoția)

Cred că viața nu merită trăită, de aceea ......................................mă simt trist, nefericit, abătut.

(gândul)..............................................................................................(emoția)


Dacă ceri unei persoane în stare de depresie să descrie ce se întâmplă cu ea sau care este problema cu care se confruntă vei observa că aceasta are dificultăți. Persoana deprimată de obicei descrie starea emoțională.

Cum te simți? ....Mă simt trist, deprimat, obosit, lipsit de speranță etc.

De ce te simți trist? ....La această întrebare de obicei se răspunde printr-o faptă sau un gând.

1. (fapta) Mi-am pierdut cartea de identitate.

2. (gând) Cred că o să fiu dat afară.

 

Exercițiu: Încearcă să înțelegi diferența între gânduri și emoții, între gânduri și fapte. Folosește Formularul Înregistrarea evenimentelor plăcute și neplăcute Tehnici psihoterapie cognitivă
ca metodă de ajutor (autoajutor) în depresie. Primul pas în psihoterapia cognitivă este formarea abilității de a observa propria stare emoțională, modificările de dispoziție (trecerea de la o stare la alta) și observarea cauzelor acestor stări (fapte sau gânduri).

Persoana cu depresie învață să facă distincția între gânduri (gânduri automate) și fapte. Când gândurile duc la emoții negative atunci se analizează gândurile și credibilitatea persoanei cu depresie  în aceste nduri. 

Psihoterapia cognitivă ajută persoana cu depresie să caute dovezi care să susțină credința sa în gândurile negative (despre sine, despre lumea din jur, despre prezent, despre viitor etc). Dacă nu există dovezi puternice atunci gândurile negative își pierd din credibilitate.

Psihoterapia cognitivă prin tehnicile sale ajută persoana cu depresie să devină propriul expert .

 

Image courtesy of Salvatore Vuono at FreeDigitalPhotos.net