Evaluarea intensității emoțieiPsihoterapie cognitivă în depresie. Intensitatea emoției

Cât de intensă este emoția pe care o trăiești?

În funcție de situație descrii ceea ce simți "Sunt bucuros", "Sunt foarte bucuros" sau "Simt o bucurie nemărginită". Același lucru despre emoțiile negative: "Sunt trist", "Mă simt foarte trist", "Tristețea n-o pot exprima în cuvinte!". Așadar emoțiile au diferite grade de intensitate. Emoțiile negative fac parte din viața noastră ca și emoțiile pozitive sau neutrale. Emoțiile negative devin simptome patologice atunci când au un nivel de intensitate mare. 

 

Nu toate emoțiile sunt importante pentru terapia cognitivă ci doar acele emoții negative care sunt trăite cu intensitate mare și numai atunci când ele crează discomfort și perturbă comportamentul și viața zilnică a persoanei (de ex anxietate, culpabilitate, tristețe, regret, dezamăgire etc.).

Emoțiile negative sunt "simptome" pentru terapia cognitivă. O persoană cu depresie se simte tristă, abătută, vinovată; persoana în stare de depresie are gânduri negre, amestecate, nediferențiate de aceea este important ca acea persoană să  învețe să-și observe propriile gânduri și emoții.

Scopul terapiei cognitive este de a reduce intensitatea acestor simptome așa încât emoțiile negative să atingă un nivel acceptabil de intensitate care să nu deregleze viața unei persoane.

Tehnica: Reducerea simptomelor (ex anxietate, tristețe, devalorizarea proprie) prin identificarea și modificarea gândurilor automate care generază aceste emoții negative.

Depresia și tehnicile psihoterapiei cognitive

  • Oamenii trăiesc emoții (stări emoționale) diferite în aceeași situație (eveniment, fapt real) pentru că gândesc diferit despre unul și același eveniment. Adică interpretarea unui fapt real se face diferit de către fiecare persoană în parte. Mai mult despre Distincția între gânduri și fapte

  • Gândurile dau naștere la emoții. Trăiești emoții negative (ex. tristețe, dezamăgire, devalorizare proprie)? Atunci pune-ți întrebarea care sunt gândurile care generează aceste emoții negative? Mai mult despre Diferența între gânduri și emoții

  • Evenimentele și situațiile din viața reală se succed cu repeziciune sau există simultan. Ori de câte ori remarci schimbarea stărilor proprii de dispoziție și înlocuirea emoțiilor pozitive cu emoții negative încearcă să identifici gândul automat care a produs această schimbare. Mai mult despre Observarea modificărilor de dispoziție

  • O mare parte din munca terapeutică în terapia cognitivă se centrează pe dezvoltarea capacității de identificare a gândurilor automate. O tehnică mai complexă este Recunoașterea erorilor cognitive

  • Emoții variate coexistă în diferite grade de intensitate. O persoană poate trăi emoții diferite în aceeași situație (poți fi nefericit, trist, iritat, te simți vinovat în același timp!). Într-o situatie poți avea o stare de iritare 100% dar în același timp te simți dezamăgit 20 % . Exemple de emoții negative: supărat, trist, iritat, rușinat, tensionat, dezamăgit, gelos, anxios, nefericit, îngrijorat, suspicios, pesimist, frustrat, vinovat, ură, etc. Exemple de emoții pozitive: fericit, bucuros, mulțumit, optimist, satisfăcut, apreciat etc. Emoțiile se descriu prin folosirea de adjective sau substantive spre deosebire de gânduri care se exprimă printr-o propoziție sau frază (ex. de gânduri Mă simt nefericit, Viitorul nu-mi va aduce nimic bun).

 

Măsurarea intensității emoției

Emoțiile au diferite grade de intensitate. Ex.Situație: Ai primit un cadou. Emoție: Ești bucuros, fericit. Ți se pune întrebarea: Cât de bucuros (fericit) ești?

 

Ți se cere să apreciezi gradul de intensitate al emoției pe care o trăiești.

Pentru a putea exprima gradul de intensitate a unei emoții se folosește o scală de la 0-100 (în care 0 înseamnă că nu ai simțit absolut deloc această emoție iar 100 ai trăit și simțit această emoție la maximum). Scala de apreciere poate să ia diferite forme dar scopul este același: de a te ajuta să evaluezi gradul de intensitate al emoției pe care o trăiești.

Scale verbale: foarte mult, mult, moderat, puțin, deloc.

Scale numerice

0----------------------------------------------------------------------------------------- 100 (deloc)                                                                                                       (maxim)

0 -----10 -----20 ------ 0 ------40 ----- 50 ------60 ------70 ------ 80 ----- 90 ----100

(deloc)                                                                                                       (maxim)

Exercitiu: Înregistrează emoțiile pe care le trăiești pe o perioadă de o săptămână și încearcă să apreciezi gradul de intensitate a emoțiilor la momentul respectiv. Folosește Formularul Aprecierea gradului de intensitate a emoției Tehnici psihoterapie cognitivă

Image courtesy of adamr at FreeDigitalPhotos.net