Memoria la vârstnici

Se afirmă de multe ori că, odată cu vârsta, memoria slăbește. Cercetările arată că nu numai memoria dar și celelalte funcții cognitive printre care inteligența, capacitatea de învățare, capacitatea de decizie slăbesc odată cu vârsta. Deteriorarea funcțiilor cognitive se produce mai devreme decât estimăm. Acesta este un proces îndelungat cu debut timpuriu, încă din jurul vîrstei de 20-30 de ani. 

 

Memoria este o funcție cognitivă care slăbește cu vârsta!

La Institutul Karolinska din Stockholm (Suedia) se studiază cum sunt afectate funcțiile cognitive în funcție de ciclurile vieții. Ce se întâmplă odată cu înaintarea în vârstă?

Memoria, fie că este vorba despre memoria de lungă durată sau de scurtă durată, memoria semantică sau episodică, se înrăutățește. Nu ne mai aducem aminte sau nu mai înmagazinăm informații în memorie așa de bine cum obișnuiam. Transformările sunt subtile și trec neobservate.

Memoria de scurtă durată este limitată. Dacă ți se prezintă o listă de obiecte, nume, cifre și ți se cere să ți le reamintești, aceasta este memoria de scurtă durată sau memorie de lucru. Informația este înmagazinată pentru scurt timp apoi intervine uitarea. Capacitatea memoriei de lucru este de 7 obiecte, cu varianții de plus sau minus 2 obiecte (cuvinte).

Memoria de lungă durată. Dacă înveți prin elaborarea materialului, organizarea lui sub diferite forme și structuri, asocieri, repetiții, aceste cunoștințe sunt înmagazinate în memoria numită de lungă durată. Se presupune că capacitatea memoriei de lungă durată este nelimitată. Uitarea, duce la golirea rezervorului memoriei și dă posibilitatea introducerii de conținut nou prin învățare!

Memoria semantică este o memorie de lungă durată care se referă la cunoștințe învățate, înmagazinate în memorie în categorii de semnificație (semantice). Care sunt operele lui Mihai Eminescu? Cum se produce curentul electric? Acește cunoștințe din memoria semantică sunt înmagazinate prin învățare, cel mai adesea în școală, și nu sunt legate de contextul spațio-temporal (nu are importanță când și unde aceste cunoștințe au fost învățate).

Memoria episodică este o memorie de lungă durată. Îți mai aduci aminte prima zi de școală? Dar ziua în care ai călătorit singur pentru prima dată? Aceste informații fac parte din experiența personală și sunt legate de timp și spațiu (când și unde s-au petrecut aceste fapte și evenimente autobiografice?). Aceasta este numită memorie episodică.


Soluția pentru slăbirea memoriei

Să ne antrenăm memoria! Este cunoscută folosirea tehnicilor de ușurare a memorării de informații folosită de către studenți (și nu numai). Ca de ex sublinirea textelor, a cuvintelor mai importante, îngroșarea cuvintelor, marcarea lor cu altă culoare, schița informațiilor de memorat, formarea unui plan al textului cu idei principale etc. Tot așa există strategii de antrenare a memoriei la vârstnici.

Cercetările arată că îmbunătățirea memoriei prin antrenament dă rezultate care sunt încă vizibile la trei ani de la realizare.

Antrenarea memoriei se face pentru sarcini specifice ca de ex amintirea cifrelor, a numelor, evenimentelor zilnice, activităților în timp de o săptămână etc. Cercetările arată că rezultatele depind de sarcinile pentru care s-a făcut antrenamentul. Cu alte cuvinte antrenăm memoria pentru anumite sarcini. Antrenarea memoriei la vârstnici este facilitată de folosirea mijloacelor de ajutor (calendar, planificarea activităților, agenda, notebook, material scris ce conține nume, date importante din viața persoanei respective, fotografii datate, o tabla pe care se scriu activitățile zilnice, întâlniri, cumpărături de efectuat etc).

Memoria episodică la vârstnici

  • zone diferite ale creierului sunt activate la vârstnici în comparație cu tinerii, fapt observat atunci când se studiază memoria episodică. Poate fi vorba despre o compensare a unor funcții deja slăbite?
  • diferențe individuale mari între deteriorarea funcțiilor cognitive se observă odată cu vârsta. Nivelul de educație corelează cu capacitatea memoriei, activitatea fizică și implicarea în activități sociale influențează de asemenea capacitatea memoriei. Cu alte cuvinte un nivel mai înalt de educație face ca capacitatea memoriei episodice să se conserve mai mult timp și mai bine. De asemenea activitățile fizice și sociale ar avea efect pozitiv.
  • capacitatea memoriei poate fi deteriorată din alte cauze (de ex insuficiență de vitamina B12). 
  • afectarea semnificativă a memoriei episodice are loc în demențe, citește despre demența în Boala Alzheimer . Rezultatele din cercetare arată că deteriorarea memoriei se produce în boala Alzheimer cu mult timp înainte de a pune diagnosticul clinic! Iată de ce este importantă testarea memoriei.
  • afectarea memoriei episodice (la orice vârstă, nu numai la vârstnici) este pusă în legătură cu reducerea dopaminei, care este un neurotransmițător.

 

Sursa: Karolinska Institutet, Stockholm.

 

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net