Depresie sinucidereDepresia este o stare patologică asociată cu un potențial risc de sinucidere. Tabloul clinic al depresiei poate fi extrem de variat cu simptome depresive ca tristețe patologică, lipsă de speranță, lipsă de scop în viață, neliniște, anxietate, somn tulburat. Pe lângă simptomele tipice de depresie sunt prezente și simptome somatice cum ar fi neliniște legată de funcționarea inimii sau a stomacului, palpitații, tulburări de tranzit intestinal etc.

Persoana evaluată cu depresie severă primeste de regulă medicație antidepresivă, liniștitoare, somnifere, după caz medicamente antipsihotice.

În funcție de evoluția simptomatologiei persoanei deprimate doza de antidepresiv se poate modifica, mări sau micșora, sau antidepresivul poate fi înlocuit cu altul.

De ex se administrează un antidepresiv de tip SSRI cum ar fi Sertralin. Se începe cu o doză mică de 50 mg în prima perioada de câteva zile sau săptămâni apoi doza se poate mări, după caz. Dacă nu se obține efect în doua trei săptămâni sau starea persoanei se înrăutățește medicul poate renunța la Sertralin, alegând un alt antidepresiv.

Dacă apar simptome psihotice se completează medicația cu antipsihotice.

Se pot face investigații cum ar fi computer tomograf (CT), exemen neurologic complet, testare cognitivă.

Consilierea terapeutică sau psihoterapia poate să completeze tratamentul farmacologic antidepresiv.

Evoluția stării de sănătate a persoanei tratată cu medicamente antidepresive se urmărește continuu.

Care sunt simptomele depresive?

Sunt prezente simptome psihotice?

Se poate comunica cu persoana respectivă?

Se alimentează și se hidratează singură persoana afectată de depresie?

Se implică social, dispune de o rețea socială (familie, prieteni, colegi) persoana afectată de depresie?

Există risc de sinucidere sau tentative în istoricul persoanei cu simptome de depresie?

Există vreo tentativă recentă de sinucidere la persoana afectată de depresie?

Uneori când medicamentele antidepresive din noua generație nu dau efect se poate recurge la triciclice, medicamente antidepresive din generația mai veche.

Dacă situația persoanei afectate de depresie nu se ameliorează atunci se poate recurge la tratament electroconvulsiv (ECT) sau la tratament cu litium.

Există cazuri de persoane cu depresie la care tratamentul cu litium s-a dovedit eficient, antidepresivele generând o înrăutățire a simptomelor depresive și fiind înlocuite.

Se discută în literatura de specialitate și în munca clinică cu pacienții despre potențialul risc suicidal asociat cu medicația antidepresivă. Cu alte cuvinte, în primele săptămâni de la începerea tratamentului cu antidepresive persoana care se tratează cu medicamente antidepresive se poate confrunta cu exacerbarea gândurilor de inutilitate, lipsă de speranță sau gânduri negre, de moarte.

De aceea există linii directoare în tratarea cu antidepresive:

Tratamentul antidepresiv se administrează cu precauție dacă persoana deprimată are gânduri de sinucidere sau tentative de sinucidere, eventual antidepresivele se suspendă, ele fiind contraindicate.

Există un risc suicidal în tratamentul cu medicamente antidepresiv de aceea observarea persoanei deprimate se face de către medic, aparținători, pacientul însuși trebuie informat și făcut atent cu privire la potențiala înrăutățire în perioada inițială a tratamentului.

La semne de neliniște, agitație, gânduri negre se face evaluarea și analiza eventualei cauze a înrăutățirii. Se evaluează atent dacă simptomele pot fi puse în legătură cu medicația antidepresivă pentru a se putea interveni la timp.

Fiecare moment contează!

Image courtesy of David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net