Tulburari de Somn Ce este somnul?

Somnul este o stare fiziologică reversibilă. Dormim aproximativ o treime din viață. Somnul are funcție de refacere a organismului. Avem nevoie de aproximativ 7-8 ore de somn zilnic. Mai puțin somn sau mai mult este asociat cu obezitate, diabet sau alte boli. Oamenii de știință caută răspuns la întrebări cum ar fi: Care sunt funcțiile somnului? De ce dormim?

 

 Image courtesy of graur razvan ionut at FreeDigitalPhotos.net

 

Fiziologia somnului și tipuri de somn 

Prin trecerea în stare de somn se pierde starea de veghe. Cele două stări alternează iar coordonarea lor este asigurată prin procese cerebrale complexe. În stare de somn starea de conștiență este înlocuită cu o stare de inconștiență. Procesul este reversibil, deci prin stimulare senzorială revenim la starea de veghe și de conștiență.

Ritmul circadian, un ritm biologic, se referă la ritmurile fiziologice zilnice ale organismului și la comportamentul legat de prezența luminii-întunericului pe durata unei zile (24 de ore). Parametrii fiziologici sunt legați de ritmul inimii, frecvența respirației, secreția de hormoni, temperatura corpului, ciclul somn-veghe.

 

Somnul este de două tipuri, fiecare cu caracteristicile sale:

1) REM (rapid eye movement);

2) non-REM (non rapid eye movement), cu patru stadii de profunzime 1,2,3 și 4.

Când adormim intrăm în stare de somn non-REM, în diferite stadii, apoi trecem în stare de somn REM (rapid eye movement) caracterizat prin mișcări rapide și simultane ale ambilor ochi, de unde și denumirea. Studii de cercetare arată că cele două tipuri de somn alternează între ele și se derulează sub formă de cicluri. Durata acestor cicluri este de circa 70-100 de minute (primul ciclu non-REM-REM), ciclurile următoare fiind mai lungi între 90-120 de minute. De asemenea nu se respectă trecerea prin toate stadiile somnului non-REM (1,2,3 și 4). În ultima perioadă de somn, somnul de dimineață, se mărește durata somnului REM.

Nu se cunoaște cu exactitate de ce alternează aceste faze ale somnului. Ceea ce se cunoaște este proporția mai mare de somn non-REM (circa 80%) în comparație cu somnul de tip REM (circa 20-25 %) din timpul total de somn.

 

Somnul de tip non-REM

  • Fiecare ciclu de somn începe cu stadiul 1 al somnului non-REM. Există și excepții la persoanele cu tulburări de somn. Acest stadiu de somn durează în medie câteva minute, constituie maximum 5 % din somnul total iar trezirea se face ușor la stimuli auditivi și tactili.
  • Stadiul 2 non-REM durează cu aproximație între 10-20 de minute. Stadiul 2 reprezintă aproximativ 50% din timpul total de somn. Trezirea la face la stimuli mai puternici.
  • Stadiile 3 și 4 se întâlnesc la începutul fazei de somn non-REM. Stadiul 3 durează o perioadă scurtă de câteva minute și reprezintă în medie cam 5 % din somnul total. Stadiul 4 durează în medie 20-40 de minute în primul ciclu de somn și reprezintă până la 15% din somnul total.

 

Somnul de tip REM

  • Este un somn de tip profund, tonusul muscular dispare ca și reflexele, sunt înregistrate mișcări rapide ale ochilor. Durata somnului REM este de câteva minute în primul ciclu. În această perioadă de somn REM se produc visele.

 

În timpul somnului au loc schimbări fiziologice:

  • Scade tensiunea arterială;
  • Scade frecvența pulsului;
  • Se reduce activitatea creierului;
  • Scade frecvența respirației;
  • Încetinește metabolismul;
  • Se reduce funcția renală, se produce mai puțină urină;
  • Se stimulează funcția endocrină, anumiți hormoni ca hormoni de creștere, hormonii tiroidieni ca și melatonina fiind secretați în timpul somnului.

 

 

Ce este melatonina?

Melatonina este un hormon secretat de glanda pineală cu rol în reglarea ritmului circadian. Melatonina este secretată pe timp de noapte și induce somnul. 

 

Ce este ritmul circadian?

Ritmul circadian, adică activitatea biologică și comportamentul pe o perioadă de 24 de ore legate de ciclul lumină-întuneric. Se pare că ființele umane dispun de un orologiu biologic care dictează ritmurile biologice și activitățile pe durata unei zile. Sediul acestui orologiu se află într-o zonă din creier numită hipotalamus.

 

Modele de somn de-a lungul vieții

În timpul vieții caracteristicile somnului, tipul de somn, durata ca și eficiența somnului se schimbă. Nou-născuții, al căror ritm circadian nu s-a format, dorm în medie 18 ore pe zi. Odată cu formarea și consolidarea rutinelor și formarea ritmului circadian nou născuții încep să aibă perioade de trezire care alternează cu perioade lungi de somn de circa 14-15 ore pe zi.

Copii mici își reduc perioada de somn la circa 12 ore.

Adolescenții au nevoie de 9-10 ore de somn.

Adulții vârstnici de peste 65 de ani au timpul de trezire mai devreme cu circa o oră și jumătate și timpul de culcare mai devreme cu cel puțin o oră. Cauza acestor modificări nu se cunoaște.

Vârstnicii au un somn deficitar și de o calitate mai redusă deși nevoia de somn este aceeași ca la adulții tineri.