Calitatea somnului Evaluează-ți somnul!

Un somn de calitate stă la baza sănătății noastre fizice și psihice. Întâmpini dificultăți legate de somn? Aici ți se oferă posibilitatea să reflectezi asupra unor aspecte legate de calitatea somnului și de rutinele pe care le ai legate de somn. Aceste răspunsuri le poți păstra într-un jurnal dedicat somnului.

 

 Image courtesy of imagerymajestic at FreeDigitalPhotos.net

 

Simți că ai nevoie de ajutor pentru rezolvarea dificultăților legate de somn? Adresează-te medicului sau psihologului! Folosește jurnalul ca suport pentru evaluare.

 

Evaluarea calității somnului  

Instrucțiuni:Urmează un set de întrebări prin care poți să-ți evaluezi calitatea somnului și să identifici eventualele dificultăți de somn. Întrebările se referă la aspecte întâlnite în viața și activitatea ta zilnică. Nu există răspunsuri bune sau greșite. Citește cu atenție fiecare întrebare și încearcă să răspunzi cât de bine poți. Gândește-te la ultimele două săptămâni.

 

Întâmpini dificultăți de concentrare asupra lucrului în timpul zilei?

Ți se întâmplă să descoperi că ai omis anumite detalii sau observi că s-au strecurat erori din cauza faptului că nu te-ai putut concentra?

Ți se întîmplă să reacționezi cu întârziere la stimulii din mediu ca de ex răspunzi cu întârziere atunci când cineva îți adresează o întrebare, după un somn tulburat?

Ți se întâmplă să nu-ți mai aduci aminte ce ai de cumpărat când mergi la cumpărături?

Ți se întâmplă să te lase memoria în timpul unor activități zilnice?

Ai senzația de oboseală în timpul zilei?

Te simți obosit și după ce ai dormit ore bune de somn?

Te simți obosit și iritat în timpul zilei din cauza unor lucruri mărunte?

Te simți frustrat și nemulțumit pe fondul unei senzații de oboseală?

Te trezești că ațipești dintr-o dată, că ți se închid ochii oricât efort faci să fii treaz?

Ți se întâmplă să fii somnolent și să te simți neodihnit chiar dacă dormi?

Ți se întâmplă să-ți pierzi controlul pe fond de oboseală și somn neodihnitor?

Ți se întâmplă să devii iritabil și să te simți obosit după trezire?

Ai observat că îți este mai greu să analizezi lucruri pe care le ai de făcut, pierzi din vedere detalii după ore bune de somn? 

Ai remarcat că îți este mai greu să te concentrezi asupra luării unei decizii pe fond de oboseală și somn neodihnitor?

Ți s-a spus că arăți obosit și nedormit?

 

Evaluarea rutinelor legate de somn

Instrucțiuni: Răspunde cât de bine poți la următoarele întrebări. Nu există răspunsuri bune sau greșite. Gândește-te la ultimele două săptămâni. 


La ce oră mergi la culcare?

Mergi la culcare cam la aceeași oră?

Câte ore de somn apreciezi că ai într-un interval de 24 de ore?

Ai anumite gânduri care-ți produc neliniște înainte de culcare?

Ai stări emoționale negative înainte de culcare?

Consumi mâncare, băuturi alcoolice, energizante sau cafea înainte de culcare?

Camera în care dormi, este o cameră destinată somnului sau te uiți și la tv sau asculți muzică în această cameră?

Ai un pat confortabil?

Obișnuiești să ai lumina de noapte când dormi?

Ai o temperatură confortabilă în cameră când dormi?

Între ce ore dormi?

În cât timp adormi din moment ce te-ai băgat în pat?

Te trezești în timpul nopții?

Din ce cauză?

De câte ori te trezești în timpul unei nopți?

În cât timp reușești să adormi după aceea?

Câte ore apreciezi că dormi pe noapte?

La ce oră te trezești de dimineață?

Ce faci imediat după ce te-ai trezit?

 

Evaluarea riscului unor tulburări de somn

Instrucțiuni: Răspunde cât de bine poți la următoarele întrebări. Gândește-te la ultimele două săptămâni. 


Ai coșmaruri?

Visezi mult în timpul somnului?

Te trezești ușor la zgomote?

Te trezești cu palpitații în timpul nopții?

Ți s-a spus că mergi în timpul somnului?

Ți s-a spus că vorbești în somn?

Ți s-a spus că sforăi în timpul nopții?

Suferi de insomnie?

Suferi de depresie?

Suferi de anxietate, neliniște?

Suferi de vreo boală care te ține treaz în timpul nopții?

Ai dureri și din această cauză nu poți dormi?

Lucrezi în schimburi sau noaptea?

Stai în fața calculatorului pe timp de noapte?

Iei medicamente? Dacă da, care...

Consumi alcool înainte de culcare? Dacă da, cât...

Consumi cafea înainte de culcare? Dacă da, cât..