Tratamentul tulburarilor de somnTratarea tulburărilor de somn

Dificultățile și tulburările de somn ar trebui tratate. În primul rând, cu mijloace nonfarmacologice. Metodele de tratare a dificultăților de somn, în afara medicamentelor, sunt reguli de igienă a somnului, psihoterapie, metode de relaxare. Dacă somnul tulburat are ca fundal o tulburare psihică (de ex anxietate etc) sau somatică se va trata această tulburare. 

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net

 

Tratament farmacologic al tulburărilor de somn

Dacă este absolută nevoie de tratamentul medicamentos al tulburărilor de somn se apelează la benzodiazepine. Folosirea medicamentelor pentru tratarea tulburărilor de somn se va face cu prudență având în vedere efectele secundare ale benzodiazepinelor, riscul de toleranță și de dependență. Benzodiazepine sunt de ex Nitrazepam, Flunitrazepam. Medicamente similare benzodiazepinelor au efecte secundare mai blânde. Aici intră medicamente ca Zopiclon, Zolpidem. Unele antidepresive cum ar fi Mirtazapinul au efect în tratarea tulburărilor de somn. Tratarea tulburărilor de somn la vârstnici se va face cu prudență din cauza efectelor secundare.

 

Reguli de igienă a somnului

Iată câteva reguli legate de ritmul de activitate zi-noapte, asocierea dintre pat sau camera de dormit și somn, comfortul și calitatea camerei de dormit, folosirea de substanțe sau activități stimulante înainte de culcare. Schimbarea stilului de viață și urmarea unor reguli legate de somn ar putea să-ți îmbunătățească calitatea somnului. 

1.    Păstrează aceleași ore de mers la culcare și de trezire.

2.    La ora de trezire, ridică-te din pat.

3.    Patul în care dormi să fie rezervat pentru somn și nu pentru alte activități.

4.    Camera de dormit să fie lipsită de televizor, calculator sau telefon.

5.    Camera de dormit să aibă o temperatură comfortabilă, fără zgomote sau surse de lumină deranjante.

6.    Ceasurile cu ticăit strident trebuie înlăturate din dormitor.

7.    Exercițiile fizice înainte de culcare să fie evitate.

8.    Cafeina se va evita cu cel puțin 3 ore înainte de culcare.

9.    Nicotina, consumul de alcool sau mesele copioase vor fi evitate înainte de culcare. 

 

Tratarea tulburărilor de somn prin psihoterapie 

Forma de psihoterapie cognitiv-comportamentală se aplică frecvent în tratarea dificultăților legate de somn. Se urmărește modificarea gândurilor neliniștitoare, a grijilor cu care persoana suferindă merge la culcare ca și a comportamentelor ineficiente legate se somn.